woensdag 15 april 2020

Af en toe er tussenuit in Corona tijd

Dag mensen, bij deze weer eens een blogbericht, dat is alweer even geleden! Of ik veel op pad ben geweest de laatste tijd? Een paar keer zomaar. In deze 'intelligente lockdown' situatie ben ik vaak thuis, op roosterdiensten voor mijn werk en wat (noodzakelijke) boodschappen hier en daar na. Echter, af en toe moet ik er echt even tussenuit. Af en toe een kleine wandeling in de buurt met mijn gezin en daarnaast probeer ik gedoseerd toch mijn fotografie momentjes te blijven pakken. Dus de 1,5 meter regel in acht nemend en zoveel mogelijk vanuit de mobiele schuilhut (auto) fotograferend, toch even de 'hort op' met de camera en toebehoren.

Bij natuurfotografie is het juist een must dat je andere mensen zoveel mogelijk moet proberen te vermijden om aan leuke plaatjes te kunnen komen, dus dat zit wel goed! Ik neem geen risico's! Het vinden van rustige plekjes is daarentegen wel een stuk lastiger geworden. Als het weer een beetje goed blijkt de natuur voor velen een uitkomst in deze Corona tijden, al is dat bij mij en jullie natuurlijk pandemie onafhankelijk, de natuur is voor ons altijd een uitkomst!

Onderstaande foto's zijn dus vooral in de buurt gemaakt, maar toch zeker ook een aantal tijdens een rondritje door Zeeland.

Hier en daar was het fotograferen nog steeds een beetje onwennig de afgelopen weken in verband met mijn nieuw aangeschafte lens (Sigma 150-600 mm) en nieuwe camera body (7D Mark II), maar ik begin een beetje mijn draai te vinden met de nieuwe spulletjes!

Hier een kleine compilatie van plaatjes die ik heb weten te verzamelen tot dusver in dit vervelende Corona tijdperk:

De halsbandparkiet is een luidruchtige exoot, hier kleurt hij mooi weg tegen de achtergrondkleur gevormd door een zijgevel van een huis. Hij was onderweg naar de voederplank en gebruikte de tak als tussenstop.
De grutto, onze mooiste weidevogel.

De blauwborst landde in de top om zijn lied over het gebied 'uit te strooien'.

Boomkruipers zitten zelden stil, zeg maar nooit!


Deze groenling dame kwam even buurten toen ik stond te posten bij een braamstruik.
Deze kneu man landde op het beoogde plekje, 'thank you sir'.

Steeds vaker kom ik reeën tegen in de polders. Deze bok hield mij even in de gaten. En ik hem!
Deze bruine kiekendief vloog af en aan met bouwmaterialen voor het nest.


Dit waren wel weer fijne natuurmomenten. Ik hoop dat jullie allemaal gezond zijn en mogen blijven. Hou vol mensen, alleen samen krijgen we Corona onder controle!

26 opmerkingen:

  1. How cool is your camera shot ... the bird's physical details are clearly visible.
    Flying bird objects also look very good.

    Good job 👍

    Greetings from Indonesia, John

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtig allemaal!
    heel indrukwekkend die laatste!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige foto's kon je maken op je rondje John.
    Dat doe je goed om er toch even tussenuit te gaan, wij wandelen ook iedere dag, maar houden flink afstand van andere mensen.
    Het fotograferen doe ik nu ook weer, zoveel mogelijk alleen inderdaad andere mensen verstoren de boel maar.
    Ik ben wel mijn schade aan het inhalen hoor vanwege oog operaties kon ik 4 maanden slecht zien, dus fotograferen zat er niet in.
    Ik heb genoten van je blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi John,
    Fantastische foto's!! Vooral die grutto en die blauwborst vind ik helemaal super.
    Knap gedaan!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi John. Je foto's zijn zo mooi helder en hebben prachtig licht. Je hebt erg veel mooie soorten gezien. De kneutjes en de grutto spreken me in deze erg aan.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je had mooi licht toen je de foto's nam zeg! Mooie opnamen vooral de halsbandparkiet en blauwborst. Je nieuwe lens is een mooie aanwinst zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig John ik geniet met je mee

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi John,
    Nou, niks te klagen over je nieuwe spullen!!! Prachtige top-10.
    De Halsbandparkiet zit prachtig tussen de kleurige toefjes. Ook de grutto staat mooi tussen de bloemetjes in een malse wei ( nog wel daar..maar ik vrees de droogte!) Mooie Kneutjes en een ree in zijn natuurlijke omgeving. Tor slot de Bruine kiek met nestmateriaal in vlucht, wat wil je nog meer! Prachtig!
    Groetjes en blijf gezond!
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi John,
    ook bij jou de meeste foto's op zwart!!!
    ik had dat ook helaas en er zijn er meerdere.
    hopelijk kan ik binnenkort je foto's wel zien.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi John,
      je vroeg of ik zelf alles hersteld had en ja... ik heb van 2 blogs waar de foto's op zwart waren gegaan stuk voors stuk vervangen en nu blijven ze gewoon weer staan. Dit was het blog van de weide vogels van "ze zijn er weer" en mijn nieuwste blog met de bloemen. Die stond zowaar in concept al op zwart ofwel "alle foto's waren veranderd in verkeersborden"!!!! Ook weer opnieuw neergezet en nu blijft alles zoals het is.
      Ik denk ook niet dat deze foto's in je blog vanzelf weer goed komen. Ik denk dat je ze moet vervangen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
    2. Gedaan! Gelukkig heb jij ze ook hersteld, je plaatjes zijn zeker de moeite waard!

      Verwijderen
  10. Merkwaardig, ik kan alleen de halsbandparkiet en de kneu zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoe het kan weet ik niet maar ik kan alleen de eerste foto zien en eentje van de kneu.
    Die zijn in iedergeval mooi.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nu zie ik je foto's wel John en ik moet zeggen dat het werkelijk hele mooie plaatjes zijn.
    Jij hebt dus de Sigma 600 al en die wil ik ook.
    Ik zal je in de gaten houden hoe deze lens jou bevalt :-)
    Aan je foto's ligt het niet want die zijn erg mooi en blij makend :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige foto's allemaal, en met name die halsbandparkiet, die blijft mijn aandacht vragen, ook een heel mooie achtergrond en fijne compositie. En je verhaal is herkenbaar. Helaas is de natuur in de randstad heel beperkt en na tien uur s morgens stroomt het vol. dus ik ga vooral vroeg op pad....en dan rond elven thuis zijn, soms eerder....of de avond. En als het lukt met vervoer....dan kan ik naar de duinen, waar het altijd al rustig was, en nu nog steeds rustig is, mits je de drukke plekken weet te vermijden.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen