donderdag 6 augustus 2020

Zomervakantie in Hoenderlo

In verband met het Corona virus hebben we met elkaar besloten dit jaar niet naar Toscane af te reizen, maar de vakantie in eigen land te vieren. Hoenderlo werd de bestemming, waar we bijna 2 weken op een camping in een chalet verbleven. De camping lag midden in de bossen met leuk afwisselend landschap. Heide, bos, zandverstuivingen, het was er allemaal in de directe omgeving te vinden. Ook de ingang van Nationaal Park De Hoge Veluwe lag op een steenworp afstand van onze camping. 

In de directe omgeving van de camping was ik in de vroege ochtenduren regelmatig vanaf een uur of 05.30 uur op stap en had diverse ´wildlife encounters´. Qua wild kon ik de big three bestaande uit ree, edelhert en wild zwijn vrijwel elke ochtendwandeling afvinken, maar op de foto krijgen was soms nog een hele klus!

Met name de ontmoeting met een paar wild zwijn biggen die in de bosbes struiken aan het ritselen waren was erg leuk. Ook een aantal rondvliegende jonge roodborsttapuiten konden me zeer goed bekoren op de heide.
Op het Nationaal park verzamelden in de avond op schitterende wijze de edelhert geweidragers die druk aan het vegen waren geslagen om de geweien van vellen te ontdoen. Ze lijken bijna klaar voor de bronst! Het was leuk om deze momenten al fietsend door het park met mijn gezin te delen, zeker gezien het feit ze tijdens mijn ochtendwandelingen standaard nog op 1 oor lagen. De wilde zwijnen en herten die we al fietsend zagen in het Nationaal Park waren de eerste bewuste wildwaarnemingen van mijn 2 jaar oude dochter Thirza, als ik de eekhoorns op de camping niet meereken tenminste.

´Early morning´ aan de rand van het bos

Hier kreeg het biggetje argwaan terwijl ik er toch echt al even stond.

Deze edelhert hinde twijfelde even voordat ze overstak. Leuke ontmoeting tijdens een vroege ochtendwandeling

Compilatie van stoere geweidragers op het Nationaal Park.








De jonge roodborsttapuiten poseerden leuk.



18 opmerkingen:

  1. Zo zie je maar John hoe prachtig mooi het is in eigen land. Prachtige platen heb je kunnen schieten, imposante beelden van de herten, vooral foto 12 is een echte topper. Zonder de andere foto's te kort te willen doen want de jonge roodborsttapuiten vind ik ook geweldig gedaan. Supergaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie foto's John.
    Fantastisch dat zwijn zo mooi opkijkend.
    En ook die herten met die indrukwekkende geweien zijn erg mooi genomen.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die eerste foto is een prachtige sfeerplaat. Nu staan de edelherten nog rustig bij elkaar en heb je er hele mooie foto's van kunnen maken. Ik kan me voorstellen dat je ook in de bronsttijd daar wilt zijn. Toch nog een zwijntje op de foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo John, Een schitterend blog met indrukwekkende edelherten en zwijn. Dat moet zeker genieten zijn geweest.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige momenten in een fantastisch gebied ,dit smaakt naar meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Pracht foto's die je daar maakte.
    Dat is puur genieten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi John.
    Nederland heeft ook mooie plekjes, mooie opnames van de Edelherten en het zwijntje en ook nog 'n jonge Roodborsttapuit die heb ik bij ons ook kunnen fotograferen. Heb genoten van deze blog.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi John,
    Het vroege opstaan heeft wel geloond. Je laat hier schitterende platen zien. Maar ook op andere momenten is de natuur daar schitterend zoals uit jouw platen blijkt. Natuurlijk is Toscane volledig anders, maar dit jaar zal je het nauwelijks gemist hebben.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige foto's kon je maken op je ochtend wandelingen.
    Geweldig om de edelherten zo bij elkaar te zien, het gewei is bij sommige nog fluweelzacht.
    De jonge roodborsttapuit vind ik echt super.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi JOhn,
    Je hebt je prima vermaakt zo te zien. Man, man wat een heerlijke ontmoetingen met al dat wild. De foto's met je verhaal geven wel weer hoe heerlijk het daar is in de vroege ochtend! Het nieuwsgierige biggetje vind ik geloof ik het mooist, maar nipt hoor, want alle foto's zijn weer grote klasse. De roodborsttapuit wilde ook wel lekker poseren. Ik heb genoten van Post!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi John.

    Mooie foto's heb je kunnen maken in de natuur.
    De herten zijn super mooi.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. heel bijzondere en toffe ontmoetingen zijn dat
    prachtige reeks
    en die van het hert met de zonnegloed vind ik ook een topper

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige fotos John, vooral die met die zonsopkomst. De jonge roodborsttapuit vind ik ook heel mooi. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fraaie serie John. Je moet zeer genoten hebben!

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hallo John,
    Als ik zo deze foto's zie dan hoef je niet naar het buitenland voor wildlife, dit is toch ook prachtig!
    Super het Wild Zwijn biggetje, en de stoere mannetjes Edelherten.
    Mooie blog!
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi John, prachtige fotos. Dat Nationaal Park moet je daar te voet in of zijn er ook autowegen ? Fijn weekend. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wow, Er is één foto die mijn hart gestolen heeft, dat is edelhert in de ochtendgloren! Wat is dat een prachtige foto! Ik werd er stil van. De andere foto's wil ik niet te kort doen want die zijn ook beeldschoon. Het biggetje en de robotaps staan er fraai op. Mooi blog John. groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi John, je al even niet gezien op de blog. Fijn weekend. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen