woensdag 18 september 2013

Hoek van Holland - paarse strandlopers en steenlopers

Goedemorgen allemaal!

Bij deze weer een blogbericht, het is alweer een paar weken geleden tenslotte. Gisteren heb ik besloten om, ondanks het slecht weer, een ritje naar Hoek van Holland te wagen. Toen ik de auto startte voor vertrek regende het, maar eenmaal aangekomen was het wisselend zonnig en bewolkt, maar zonder regen gelukkig. Het was letterlijk heerlijk uitwaaien aan de kust. Ik ben direct de Noorderdam opgelopen. Er waren wat kleine tekenen van de trek zichtbaar. Een tapuit eindigde zijn uitrust sessie op de dam toen ik in het gezichtsveld kwam, maar heb verder weinig trekvogels voorbij zien komen. De Noorderdam zelf was redelijk bevolkt, vrijwel uitsluitend met mantelmeeuwen en steenlopers (Arenaria interpres). De steenlopers waren ruim vertegenwoordigd, met naar schatting ongeveer 20 exemplaren. Deze wintergasten uit Noord-Europa vind ik altijd leuk om te zien en zijn goed benaderbaar. Meestal gaan ze gewoon onverstoord verder met fourageren als je ze tot enkele meters heb benaderd. Hier een foto van de steenloper:
Steenloper -  Arenaria interpres
Een andere aanwezige strandloper, waar ik goed voor moest zoeken, was de paarse strandloper (Calidris maritima). Ze zijn net iets schuwer en door hun tekening en kleur zijn ze iets lastiger terug te vinden tussen de stenen van de Noorderdam. Ik heb er toch 2 kunnen ontdekken. Ook dit is broedvogel in Noord-Europa langs de Scandinavische kusten. Deze soort is dus ook alleen maar vanaf het najaar te zien in ons land. Hier een paar foto's van de paarse strandloper:

Paarse strandloper - Calidris maritima

Paarse strandloper - Calidris maritima

Ik ben de gehele ochtend droog gebleven, mede dankzij mijn kaplaarzen! Bij het aflopen van de noorderdam tuurde ik met mijn verrekijker ook nog even langs de kustlijn. Ik zag hierbij los van het meeuwengeweld en de talrijke scholeksters ook nog een kanoet fourageren.

Tot het volgende blogbericht! Ik zie rechts in mijn scherm ook weer mooie berichten staan van andere bloggers, dus ik ga er weer een aantal lezen.

Groeten!

14 opmerkingen:

  1. Mooie en detailrijke foto's John. Die Paarse vind ik altijd wel een aparte vogel én een leuke waarneming.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! De paarse ga ik ook nog opzoeken in HvH! Meestal zitten ze wat (heel wat) verder doorlopen op de dam voor je ze tegenkomt rechts. Maar door je prachtige foto's krijg ik er wel weer zin in.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heerlijke foto,s John maar volgens mij waaide het toen aardig en daar is hier niets van te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi John, ik ken de verschillen niet maar als ik ze nu samen zie lukt het wel. Wie weet leer ik hier nog van.
    Goed scherp en mooie achtergronden.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto's, vooral die paarse strandloper heb je er prachtig opgekregen.
    Het najaar is een mooie periode om aan de kust vogels te fotograferen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Großartige Aufnahmen, super schön...
    mit viel Geduld und Ausdauer hast du uns diese prächtigen Aufnahmen gemacht.
    Liebe Grüße, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie foto's, (zoals altijd)

    Groet, Pieter

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vooral die paarse strandloper vind ik heel mooi John.
    Zelf heb ik die nog nooit vastgelegd maar het is een heel mooi beestje.
    Mooie en zuivere platen hoor. Ook de Steenloper staat er geweldig mooi op.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige foto's, mooie kleuren en scherpte.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Knappe foto's John. Het valt niet mee al die strandlopers van elkaar te onderscheiden. De paarse heb ik nog nooit bewust gezien.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Staan er fraai op deze strandlopers!

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige serie heb je kunnen maken, deze had ik dus gemist.
    De steenlopers zijn echt super, de paarse strandloper heb ik nog nooit gezien.
    Deze tijd kan je aan de kust prachtig allerlei meeuwensoorten fotograferen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen