dinsdag 18 september 2012

Diverse bosvogels en edelherten op de Veluwe

In de laatste week van mijn vakantie besloot ik op 10-09 een bezoek te brengen aan het grootste beheerde natuurgebied van ons land: nationaal park De Hoge Veluwe (www.hogeveluwe.nl).
Ik heb hierbij gekozen voor de ingang te Schaarsberen. Relatief dichtbij de ingang bevindt zich een mooie vogelhut. Eenmaal bij de hut wist ik al snel bosvogels naar de hut te lokken met behulp van pindakaas en zonnebloempitten. Ik heb tevens weer wat nieuwe soorten mogen aanschouwen, namelijk: de middelse bonte specht, de goudhaan en de kuifmees. Helaas kwamen ze niet dichtbij genoeg of waren ze te snel weg voor een foto. Qua fotografie moest ik het met name doen met de boomklever, glanskop en grote bonte specht, ook geen straf!

Gelukkig was fotograaf Luud uit Apeldoorn ook aanwezig in de hut. Hij wees me er op dat  de bronst van de edelherten al uit de startblokken was en dat er al leuk gedrag te zien was. Ik was lopend naar de hut gekomen en het zou een tijdrovende bezigheid zijn eerst naar mijn auto terug te keren. Luud was echter zo vriendelijk om mij een lift te geven naar de wildbaan in het park om ook een glimp van de edelherten op te kunnen vangen, nogmaals bedankt daarvoor! Met name de hindes waren al flink onrustig en het geburl van de mannetjes was af en toe ook al voorzichtig te horen.

Omdat het bezoek aan het park mij zo goed bevallen was besloot ik enkele dagen later nog een keer terug te keren. Met een van de mooie witte familifietsen die gratis ter beschikking staan voor alle bezoekers kon ik me dit keer sneller naar de hut verplaatsen Ze hadden zelfs aan mijn zware rijstzak gedacht door kinderzitjes te plaatsen op de fietsen! Ideaal!

Boomklever
Glanskop

Glanskop

Grote bonte specht

Grote bonte specht




Grote bonte specht


Grote bonte specht

Grote bonte specht

Grote bonte specht





Edelhert hindes





Edelhert man
















23 opmerkingen:

  1. mooie spechte foto's, kleur en admosfeer, jammer van die achtergrond bij die met dat tongetje.

    groet
    cor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks Cor! Ja bij de foto met dat tongetje heb je een punt. Ik stoorde me ook aan de lichtkringels :p Ik heb 'm daarom ook maar verwijderd!

      Verwijderen
  2. Mooie serie John.Prachtige achtergronden bij je vogelfoto's. De laatste van de edelherten man is ook fraai.
    Lekker resultaat van zo'n dagje Hoge Veluwe.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi John, dat is een mooie oogst van een dagje Hoge Veluwe.
    Ik wist niet dat er bij het hutje bij Schaarsbergen zoveel te zien zou zijn, ben er een paar keer even geweest maar toen was er niet veel te zien.
    Het is wel zo dat als er vaak mensen zitten die zaadjes neerleggen de Vogels vanzelf ook komen.
    Je maakt prachtige foto`s, ik ga je volgen.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige serie. Mooi, die bosvogels.
    En wat een mooie rustige achtergrond, ik ben nog nooit in die hut geweest, ziet er toch ook mooi uit, en genoeg vogels zo te zien.
    En de herten, ja dat is elk jaar weer een mooie attractie.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fantastic shots, what a pleasure to look through :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig John, jaloers makend mooi.
    De boomklever is mijn favoriet en dan de laatste van het edelhert, knap vast gelegd en dat op een dag,
    Misschien dat ik nog naar de wildbaan ga maar we gaan eerst naar het Weerterbos iet dichterbij : )

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo John, prachtige opnamen in een mooie herfstsetting. Warme kleuren doen het altijd goed.

    Groet,

    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie foto's heb je kunnen maken van de vogels.
    Mooi uitkomend allemaal tegen rustige achtergronden
    heel fraaie foto's.
    Maar ook de Herten in de bloeiende hei mogen er zijn.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ziet er prachtig en zeer verzorgd uit John ! Dit geldt ook voor de herten , uit ervaring weet ik dat zo'n eerste keer toch nog wel eens tegenvalt .
    Aan het resultaat te zien kun je echt wel spreken van een zeer geslaagde dag . Dankzij jouw pindakaas had ik overigens ook geen klagen.


    Groetjes ,

    Luud Riphagen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Great pictures of birds and animals, enjoyed all but favorite will be the last.



    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi John...

    ben afgelopen zaterda9 in Park de Hoge Veluwe geweest
    bij de herten en i een vogelschuilhut.
    Niet de zelfde als jij maar vlak bij ingang Otterloo
    Je hebt er mooie foto's kunnen maken..de mijne zijn iets minder ik
    vond de licht omstandigheden er niet echt best...
    Prachtige blog...ook op de wildbaan heb je prima
    foto kunnen maken, het is toch een machtig gezicht al de
    edelherten met hindes..

    gr. Nieske

    P.S. ik heb mijn blog van de zeearend al even aangepast (bedankt!!!)...stond trouwens bij de tags waar de foto's waren en met wat voor lens!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldige serie foto's heb je gemaakt John, de specht is echt super.
    Ook de foto's die je op de wildbaan hebt gemaakt mogen er wezen, ik hoop binnenkort ook die kant op te gaan.
    Bedankt voor een bezoek aan mijn blog.
    Ik ga jou ook volgen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hola John excelentes imagenes de estas dos aves que mucho me apasionan,aqui en Eapaña suelen entrar mucho en los comederos artificiales.Un saludo

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Great set of birds but have to say the last one is a WOW for me. Absolutely love that one. I wish you had a language translator option on your blog as I would love to read your captions :)
    Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie foto's heb je weer gemaakt! Elke keer als ik je blog bezoek ben ik echt aan het genieten!
    Kijk nu al uit naar je volgende bericht :)

    Kimberley.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Fantastic shots of the Great Spotted Woodpecker and the Buck Red Deer.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik kom voor het eerst op je blog langs, John, en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van je foto's. Ik zag dat je nog niet zo lang fotografeert. Dan is dit dubbel knap werk. Prachtige achtergronden en belichting ook. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hai John,

    Wat grappig dat er weer leven is bij de Schaarsbergenhut.
    De afgelopen anderhalf jaar was het daar uitgestorven, omdat ze daar vogels gevangen en geringd hebben.
    Goed om te lezen dat er weer vogels bij de hut komen (en al helemaal een middelste bonte).
    Moet ik gauw weer eens langsgaan.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  19. John,

    Ik vergeet je helemaal te complimenteren met je foto's.
    Vooral die van het glanskopje op het berkentakje vind ik erg mooi.
    Prachtige serie!

    René

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hermosas fotos y gran afición se nota por aquí
    Saludos

    BeantwoordenVerwijderen