zaterdag 17 augustus 2019

Rondom de camping in Bretagne

We hebben met ons gezin een heerlijke vakantie in Bretagne gehad. Rondom de camping was er in uitgestrekte distelvelden genoeg te zien. Dat zelfde geldt voor de Cap Fréhel, waar we zijn wezen wandelen. De heide stond mooi in bloei in de omgeving van de indrukwekkende kliffen daar.

De soortnamen vul ik later aan, daar moeten gidsen en kenners aan te pas komen in sommige gevallen. De dikkopjes en blauwtjes vind ik bijvoorbeeld altijd lastige groepen die veel soorten vertegenwoordigen! Ik hoop dat ik het onderstaande uitgezocht krijg! Als jullie er een paar weten dan hou ik me aanbevolen! Ik sluit in ieder geval af met een groentje (callophrys rubi), die vul ik vast in!

Ik hoor jullie graag!









Groentje - Callophrys rubi






11 opmerkingen:

  1. Prachtige beelden John. Het groentje spreekt mij het meest aan.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi John,
    Schitterende beelden niet alleen van de vlinders (groentje in het bijzonder) maar ook van de heide. Prachtig! Laat de determinatie idd maar aan kenners over. Ik vind die dikkopjes ook lastig.
    Deze serie smaakt naar meer....
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi John.

    Prachtige foto's van de Bloemen, en de Vlinders.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. geweldig mooi John maar ook ik moet je de namen schuldig blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi John, wat een mooie foto's! Ook de sfeer in de heidefoto's vind ik prachtig. Het vlindertje op de tweede foto'schitterend en heel mooi in detail gefotografeerd. De naam blijf ik je ook schuldig.
    Als je er met de gidsen niet uitkomt; wat je zou kunnen proberen is je foto uploaden op waarneming.nl, dan krijg je een voorspelling wat de soort is (heel soms komen ze er daar ook niet uit). Met die voorspelling kun je zelf verder zoeken op internet of het klopt, meestal kom je er dan wel uit. De foto hoef je verder niet te laten staan, die kun je gewoon annuleren en vervolgens je waarneming invoeren op observado.org (als je dat zou willen). Daar kunnen de deskundigen dan hun finale goedkeuring geven of je helpen als nodig, wat ik zelf altijd wel heel prettig vind.

    Tenslotte, prachtige foto van het Groentje, ik heb dat vlindertje nog maar 2 of 3 keer gezien maar hem nooit mooi kunnen fotograferen.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi John,
    Determineren is steeds weer een klus, niet alleen bij vlinders. In eerste instantie gaat het mij om de foto, maar de naam erbij weten te vinden maakt het wel compleet. Ik denk dat je met de suggestie van Marianne wel uit de voeten kunt. De platen zijn in ieder geval heel fraai.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. prachtig die vlinders, en de hei is mooi paars.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fraaie serie John; er is zat moois in Bretagne, ontdekte ik drie jaar terug. Erg mooi vastgelegd allemaal.

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige foto's van de vlinders, een dankbaar onderwerp. De tweede is een hooibeestje en de rups is van een grote beer (die moet je eens als vlinder met open vleugels zien, wooow).

    BeantwoordenVerwijderen