vrijdag 6 maart 2015

Mijn eerste volwassen bosuil voor de lens!

De bosuil is de meest algemene uilensoort in Nederland. Hij komt voor in parken en bossen. Ook al vertoefd deze uil vaak op vaste slaapplaatsen in een boomholte, je zult er in de directe omgeving nooit braakballen aantreffen omdat deze uil tijdens de vlucht braakt. Het menu van deze uil is trouwens zeer veelzijdig en bestaat onder andere uit muizen, insecten, reptielen, amfibiën, vissen en ook andere vogeltjes. Ze voeden zich met zo'n beetje alles wat beweegt dus! Er zijn op youtube ook filmpjes te zien van bosuilen met konijnen als prooi. En wat een heerlijk onheilspellende roep hebben deze vogels als ze in de nachtelijke uren actief zijn! Geen wonder dat de roep regelmatig wordt gebruikt bij spannende films in het thriller- en horrorgenre.

Een aantal maanden geleden had ik al eens een keer een jonge bosuil voor mijn lens gehad, Vandaag kreeg ik voor het eerst de kans om een volwassen bosuil vast te leggen. Deze uil heeft de holte van een afgebroken tak gekozen als slaapplaats in een park redelijk dicht hier in de buurt. Op een gepaste afstand stond ik verdekt opgesteld om verstoring zoveel mogelijk te voorkomen. Helaas dacht een viertal passerende vrouwen van middelbare leeftijd daar anders over. Ze keken waar mijn lens op was gericht en ook zij zagen hierdoor de uil. Druk gebarend, roepend en zwaaiend met iphones en andere mobieltjes gingen ze met blaffende honden direct onder de boom staan. De uil werd zichtbaar onrustig en liet zich al voor de helft in de holte in de tak onder hem wegzakken om zich zo te verstoppen. Ik schoot kort uit mijn slof, waarop de dames gelukkig stil werden en wegliepen. Ik heb het overigens redelijk beschaafd gehouden, dat jullie dat weten! De uil bleef ongeveer een minuut half weggekropen zitten, maar koos er gelukkig voor om weer boven de holte stelling te nemen toen de rust was wedergekeerd. Ik was enorm opgelucht en kon weer rustig verder klikken!

Meestal is bij foto's van bosuilen in boomholtes slechts een deel van de romp en de kop zichtbaar. Bij deze foto's kan je ook de linkerklauw zien, wat ik echt een bonus vind! Ik heb gekozen voor een mix tussen portrait- en landscapestanden bij het maken van de foto's.

De resultaten:
Bosuil - Strix aluco ''

Bosuil - Strix aluco
Soms probeer je bij het fotograferen van charismatische dieren in te vullen wat zo'n beest op dat moment denkt (zie onderschriften):
Bosuil - Strix aluco'- ''Wat ben je met die lens aan het doen?''

Bosuil - Strix aluco - ''Wat gebeurt er onder mijn boom?''

Bosuil - Strix aluco - ''Eyecontact with the photographer''

Bosuil - Strix aluco - ''Danger from above?''

Bosuil - Strix aluco - ''Komt daar nou iets aan?''

Bosuil - Strix aluco - ''Een alerte blik!''

Bosuil - Strix aluco -  ''Duttend''

Bosuil - Strix aluco - ''knipogend''

Bosuil - Strix aluco - ''De setting''


Het waren 2 heerlijke uurtjes bij de bosuil. Ook nog allemaal bedankt voor jullie reacties op mijn klapekster blog!

Tot de volgende keer!


13 opmerkingen:

  1. wow, great series, john, such moments with loud people I know also very good .. because you can really annoy. I had several fellow built crates and hung up, unfortunately they were not adopted until now, maybe next year ..
    Many greetings from Germany
    frank
    http://waldlaeufer68.blogspot.de/p/blog-page.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met deze prachtige waarneming van deze bosuil. Erg mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo John
    Wat een geluk om deze mooie uil zo vast te leggen. Prachtige serie.
    Groeten en een goed weekend.
    Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig deze serie van de bosuil.
    Echt heel gaaf dat je dit kon vast leggen John.
    Ik wens je een heel mooi weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo John, geweldige kans om deze geheimzinnige uil zo vast te leggen. Je hebt er echt alles uitgehaald om ons mee te laten genieten. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi John,
    Je bent ongetwijfeld blij met deze platen. In Haarlem zijn twee jongen uit het nest gevallen.Er is nu een uilenkast in een boom opgehangen, waarin ze teruggezet zijn. Nu maar afwachten of de ouders ze weer gaan voeren.
    De uil zit mooi vrij, Dat was vorig jaar niet eenvoudig voor mij om foto's van de jonge uilen te maken tussen het gebladerte.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi John.

    Prachtige foto's van dit mooie bosuiltje.
    Super dat je dit hebt kunnen fotograferen.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is super John hier ben ik echt jaloers op wat is dit mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo John,
    Schitterende foto's van deze bosuil! Dikke complimenten voor de scherpte en details. Een bosuil is zo lastig goed op de foto te krijgen. Het is je heel goed en mooi gelukt, gefeliciteerd! Genieten van deze schoonheid hoor!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Excelentes fotografías de Strix aluco. Me ha gustado mucho tu blog John, me hago seguidor. Saludos cordiales desde España.
    http://faunacompacta.blogspot.com.es/

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een prachtige serie John, ik kan me voorstellen dat je hier super blij mee bent!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw, je eerste bosuil en dan zo mooi op de foto. Ook met de ogen open...
    Ik vind het een supermooie serie, ja daar mag je heel blij mee zijn.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen