zaterdag 15 februari 2014

Winterspreeuwen en reigerbijeenkomsten

Gisteren een half uurtje in de wijk waar ik woon rondgelopen en vandaag 3 uurtjes lang een rondje Alblasserwaard gereden. Het resultaat op gebied van foto's? Een reigerbijeenkomst, een zwerm spreeuwen en een aantal smienten. Laten we in dit verhaal maar beginnen bij gisteren. Aan de rand van het dorp verzamelen zich elke dag reigers om te slapen. Geruchten gaan ook dat er soms slachtafval in de buurt wordt gedumpt. De exacte grondslag voor de reiger 'gathering' is mij dus onbekend, maar een leuk gezicht is het wel. Hier een impressie:
Blauwe reiger - Ardea cinerea
Ook kwam ik een aardige zwerm spreeuwen tegen in de omgeving van de zijdebrug hier in de Alblasserwaard. De spreeuwen die broedvogel zijn hier in Nederland zijn inmiddels zuidwaarts gevlogen. Het moet dus een groep 'winterspreeuwen' betreffen uit vermoedelijk Scandinavië. Ze vlogen vlak langs mijn auto en vervolgens van mij af. Dit is op de foto ook leuk terug te zien door het verloop in formaat van de vogels:
Spreeuw - Sturnus vulgaris
Ik was vandaag eigenlijk op zoek naar de roodhalsgans. Deze zeldzaamheid is al diverse keren waargenomen in de Alblasserwaard de afgelopen dagen. Ik heb de soort helaas niet kunnen ontdekken vandaag. In de buurt van de plek waar de roodhalsganzen zijn waargenomen kwam ik wel smienten tegen. Als ik smienten hoor word ik altijd vrolijk door dat vrolijke fluitje wat ze produceren. Ik was het feit dat ik de roodhalsgans niet wist te ontdekken hierdoor snel vergeten. Hier 2 foto's:
Smient - Anas penelope

Smient - Anas penelope
Tot de volgende keer maar weer!

6 opmerkingen:

  1. These are super nice shots. I like you very well.
    great photo work.
    Greetings, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi John.

    Mooie foto's heb je gemaakt.
    Prachtig al die reigers zo bij elkaar.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het verloop in grootte van de spreeuwen heb je mooi in beeld gebracht. Smienten spreken mij ook aan, ik vind het een van de mooiere eenden. Maar wat zijn ze lastig te benaderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heerlijk z,on serie wat een grote groep reigers het lijkt wel een hangplek en dan z,on hele grote groep spreeuwen dat is even een mooi moment maar de smienten vind ik toch wat moeilijker je ziet ze en probeert ze voorzichtig te benaderen en als je denkt nou kan ik wel een mooie foto maken zijn ze pleitte.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fina bilder ! Våren är på väg :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige beelden John, vooral de spreeuwen invasie spreekt mij aan.
    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen