vrijdag 19 juli 2013

Boshutdag met o.a. juveniele appelvinken en familie goudvink!

Wederom naar de boshut op de Veluwe geweest afgelopen woensdag. Het warme weer trekt veel soorten naar het daar aanwezige vijvertje. Vooral juveniele vogels lijken zich goed te aarden rondom de hut. Ik heb woensdag soorten kunnen fotograferen die ik nog niet eerder voor de lens heb gehad, de bonte vliegenvanger is er daar 1 van. Een aantal juveniele bonte vliegenvangers waren in de ochtenduren regelmatig bij de hut te vinden. Leuk om de overgang te zien naar het adult verenpak waarbij grijs en bruin langzaam wordt vervangen voor hardere zwart/wit tinten. Hier een aantal platen van de juveniele vliegenvangers:

Bonte vliegenvanger (juveniel) - Ficedula hypoleuca

Bonte vliegenvanger (juveniel) - Ficedula hypoleuca

Bonte vliegenvanger (juveniel) - Ficedula hypoleuca

Ook de appelvinken waren met veel jonge vogels vertegenwoordigd rondom de hut. In mijn ogen de enige vogelsoort waarbij jongen een mooier verenpak hebben dan de ouders. Er zat al veel pit in de jonge vogels, die niet schroomden om hier en daar wat mezensoorten en vinken weg te jagen bij de plaatsen waar ik zonnebloempitten had gestrooid. Ook bij deze vogels was het stadium goed te zien aan de kleuren in het kleed. Hier een paar foto's van de jonge appelvinken deze dag:

Appelvink juveniel - Coccothraustes coccothraustes

Appelvink juveniel - Coccothraustes coccothraustes

Appelvink juveniel - Coccothraustes coccothraustes

Appelvink juveniel - Coccothraustes coccothraustes

Appelvink juveniel - Coccothraustes coccothraustes


Een ander hoogtepunt was het kuifmeesje dat een bad kwam nemen in het vijvertje. Het fotogenieke meesje werkte goed mee aan een paar plaatjes:
Kuifmees - Lophophanus cristatus

Kuifmees - Lophophanus cristatus

Kuifmees - Lophophanus cristatus

Kuifmees - Lophophanus cristatus

Kuifmees - Lophophanus cristatus
Tot mijn grote geluk kwam ook de familie goudvink badderen. Eerst 2 juvenielen en een poosje later het volwassen mannetje en vrouwtje. Ik had voorheen nog nooit een goudvink gefotografeerd en woensdag heb ik mannetje, vrouwtje en jongen in een dag kunnen platen, wat een weelde! Hier een impressie:
Goudvink (man) - Pyrrhula pyrrhula 

Goudvink (juveniel) - Pyrrhula pyrrhula 

Goudvink (juveniel) - Pyrrhula pyrrhula 
Geweldige momenten voor de hut dus! Bij de foto van de goudvink man zie je een vlek van boven naar beneden, dit is een boomklever in de blur van de achtergrond. Ik heb besloten om dit niet weg te werken, vond het op de een of andere manier wel wat toevoegen.

Hieronder ook nog foto's van de zwartkop, juveniele roodborst, heggemus en winterkoning:
Heggemus - Prunella modularis

Roodborst (juveniel) - Erithacus rubecula

Winterkoning - Troglodytes toglodytes

Zwartkop (vrouw) - Sylvia atricapilla
Die sluiterknop bleef maar gaan!!:


Ook de Goudhaan, fitis, zanglijster, glanskop, merel, koolmees, pimpelmees, zwarte mees, boomklever, boomkruiper, grote bonte specht en vink bij de hut mogen begroeten. Zelfs de kruisbek en gekraagde roodstaart kwamen buurten, maar die foto's vond ik helaas net niet goed genoeg om met jullie te delen. Maar goed, over het aanbod kon ik dus niet klagen, met in totaal 22 vogelsoorten deze dag voor de hut! Ik ging daarom ook heel tevreden huiswaarts.

Voor iedereen die nog op vakantie gaat: have a nice one! Mijn vakantie is in ieder geval goed begonnen!

Tot de volgende keer!

16 opmerkingen:

  1. Hi John ! A great hide you have here....great pictures !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een groot compliment dat je ze zo mooi hebt gefotografeerd, John. Fantastische serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wauw hele mooie heldere en scherpe foto's van de vogels.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hola John magnifico repertorio de aves,las del los jovenes de Picogordo son las que mas me gustan.Un abrazo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sjonge jonge ik kijk echt mijn ogen uit zeg !!!
    Wat een pracht serie daar kan ik echt jaloers op zijn hoor .
    Heerlijk dat er daar zo'n hut is waar je op gemak kan fotograferen !
    Bedankt voor deze mooie show!
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fraaie serie! Foto's hebben de goede scherpte en kleur. Wel een leuk idee om eens een dag in een dergelijke hut te gaan zitten. Grt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een schitterende serie, alle vogels heb je er prachtig op staan en ook nog soorten die je niet zo vaak ziet: appelvink, kuifmees, jonge bonte vliegenvanger.
    Prachtig, jammer dat de boshut vaak bezet is, daar wil ik de lange reis per OV niet voor wagen (hoewel het NP hoge Veluwe zelf ook veel te bieden heeft), maar deze foto's bezorgen mij wel kriebels om ook weer eens te gaan.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige foto's . vooral die appelvink met die mooie groene achtergrond. Prachtig scherp en ook mooi dichtbij.

    Groet, Pieter

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tjonge jonge jonge, wat een soorten en wat een platen! Geweldig zeg, je hebt helemaal gelijk wat de juv. appelvink betreft, ik vind ze ook mooier dan de adulten. Maar je hebt gewoon hartstikke goed geschoten en mooi beloond met de nieuwe fotosoorten!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een soorten heb jij voor je lens gekregen, fantastisch! Zal het droge weer wel aan bijdragen.
    Mooi hoor.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat geweldig, dit zijn wel adembenemende platen hoor. Wat mooi, scherp en vertederend!
    Grote klasse!
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O wat een heerlijke serie ,wat een soorten en zo mooi.prachtig,groeten bas

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldige serie John, wat veel verschillende.
    En allemaal helder en scherp, mijn complimenten.
    Dit is puur genieten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Klasse foto's John. Jammer dat wij geen vogelaars zijn, maar petje af. Zijn nog steeds aan het wachten op de nieuwe Canon 100-400 lens. Wellicht dat wij de vogels dan net zo mooi in beeld kunnen krijgen. Met welke lens fotografeer jij? Wat is het verder toch een mooie hobby.

    Groeten Marianne en René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige foto's waanzinnig scherp, foto 5 is echt een topper.

    Groeten Gerwald Harmsen
    petapixel.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen