maandag 11 oktober 2021

Een swinghoes boszanger uit z'n koers!

Een broedvogel uit de Siberische steppen die normaliter in Zuid-Azie overwintert, die verwacht je niet zomaar binnen onze landsgrenzen! Toch is de swinhoes zanger (Phylloscopus plumbeitarsus) sinds kort op de Maasvlakte te bewonderen. Het komt sporadisch voor dat dit vogeltje koers zet naar West-Europa, er zijn tot op heden maar een handjevol waarnemingen van deze soort in Nederland bekend. Toch bijzonder knap dat dit soort subtiele soorten in het veld gespot en herkend worden. Als ik deze soort was tegengekomen had ik hem hoogst waarschijnlijk uitgescholden voor een andere soort. Open je vogelgids maar eens en maak de vergelijking met een grauwe fitis, een groene fitis, of een bladkoning. Dat bedoel ik, een reteknap staaltje vogelen dus!

13 opmerkingen:

  1. een fitis, ja dat zou ik gedacht hebben, gewoon omdat ik die al eens gezien heb
    maar deze had ik nog nooit van gehoord
    wat een mooi beestje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi John.

    Een prachtig vogeltje.
    Super dat je hem hebt gezien.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gewekldig mooi John een hele kunst om dit zo uit elkaar te houden met toch hele kleine verschillen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo John,
    Het is fascinerend hoe zo'n klein vogeltje verdwaald is geraakt en hier op de Maasvlakte terecht komt.
    Maar dan kunnen wij hem mooi vastleggen en dat is je heel goed gelukt.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou, John...
    Ik zou hem ook hebben "uitgescholden" voor bladkoning. Dat jij van dit dwaalgastje nou ook nog eens zulke "beroerde" foto's kon maken!!! Dit is wel kicken. Je zal er nog wel effe van nagenieten. Proficiat!
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi John,
    Goed dat je op deze dwaalgast geattendeerd bent. Zo heb je mooie platen kunnen maken van dit zeldzame vogeltje. Net als vele anderen zou ik hem niet als zodanig herkend hebben.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig om dat vogeltje voor de lens te hebben.
    Mooi gefotografeerd ook John.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi John,
    mooie foto's van die vogel een geluks treffer,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldige waarneming natuurlijk!

    Groet,
    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi John, prachtige fotos van de swinghoes boszanger. Ik was op dat moment ook op de Maasvlakte maar ik heb er geen moeite voor gedaan. Leuk dat je hem gezien hebt. Heb je die andere vogels die er toen zaten ook gezien? Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo John, toch maar mooi gelukt die swinhoes. Een paar jaar geleden geloof ik voor het eerst ontdekt. Niemand had nog van deze vogel gehoord en wat je zegt een knappe vent die daar een swinhoes ziet en geen grauwe fitis of bladkoning of boszanger o.i.d.
    Met geluid opnames is wel veel te doen dus daarin zit wel het verschil.
    Toch een paar mooie foto's John. Gefeliciteerd.
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fijne kerstdagen en een gelukkig 2022.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Paar weken geleden zag ik dat hij in de Biesbosch zat. Fijn weekend !

    BeantwoordenVerwijderen