zaterdag 13 februari 2021

Snippen en meer in de Zeeuwse kwelders

Als het meerdere dagen streng vriest is er veel te zien in bepaalde kweldersloten in Zeeland. Door de beweging in deze sloten en het feit dat het brak water betreft, bevriezen deze slootjes niet. Een waar toevluchtsoord voor steltlopers. Met name de snippen (watersnippen, houtsnippen en bokjes) maken er dankbaar gebruik van en zijn in de winter al druk foeragerend te bewonderen in deze gebieden, net als bijvoorbeeld waterrallen, ijsvogels en andere steltlopers zoals witgatjes en tureluurs.

Onderling zijn de verschillen tussen bepaalde snippensoorten subtiel te noemen. Een soort voor de fijnproever is het bokje. Het bokje is sterk gelijkend aan de watersnip, maar een stuk kleiner en een kortere snavel, om maar enkele punten van onderscheid te noemen. 
Ze laten zich ook veel lastiger zien dan de watersnip en leven een veel meer verborgen bestaan, maar in deze strenge vorst periode vinden bokjes aan voedsel komen belangrijker dan zich verborgen houden.
Het bokje broedt overigens niet in Nederland en is een zogeheten wintergast. Ze broeden noordelijker, in Rusland en Scandinavië.

Wat ik de mooiste snipsoort vind? De houtsnip, zonder twijfel. Het verenkleed kent ontzettend veel detail, misschien wel de mooiste vogelsoort van Nederland (in mijn ogen).

Leo kwam ik ook nog tegen in het gebied, die wees me nog op een viertal patrijzen, die zich op een akker probeerden te wapenen tegen de kou door dicht bij elkaar te kruipen.

Hier mijn top 10:


Watersnip - Gallinago gallinago



Watersnip - Gallinago gallinago


Watersnip - Gallinago gallinago

Watersnip - Gallinago gallinago

Bokje - Lymnocryptes minimus

Bokje - Lymnocryptes minimus

Bokje - Lymnocryptes minimus

Houtsnip - Scolopax rusticola

Patrijs - Perdix perdix




8 opmerkingen:

  1. Hoi John.

    Super mooi deze foto's.
    Ze staan er prachtig op.

    Greoettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi dat je 3 verschillende 'snippen' had en ook nog patrijzen. Fantastische foto's.
    Groetjes, Alie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo John, prachtige serie. Leuk om drie soorten snippen te fotograferen. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig John wat is dit heel mooi gedaan maar wat zal het koud geweest zijn aan de waterkant.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi John,
    Je hebt ze wel weten te vinden, schitterend. Ik ben een paar keer houtsnippen tegengekomen, maar ze vlogen weg voordat ik iets kon doen. Jij hebt fraaie platen van de snippensoorten gemaakt. Mijn complimenten.
    En dan ook nog patrijzen. Een succesvolle dag!
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo John, prachtige opnames van de snippen. Ik hoop dat ze deze ijskoude winterdip hebben kunnen overleven.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo John,
    De beste Snipe-foto's die ik ooit heb gezien.
    Briljant

    BeantwoordenVerwijderen