donderdag 11 augustus 2016

Blogbericht 2 Tanzania reis - Tarangire National Park

Na te zijn bekomen van onze eerste safari indrukken keerden we terug naar de Kiboko lodge. Bij het diner met de groep die avond werden de eerste safari ervaringen nadrukkelijk besproken. De andere ochtend vertrokken we al redelijk vroeg richting Tarangire National Park via Arusha town, waar we even de kans kregen om drankjes te kopen voor de in de auto aanwezige koelbox. Onderweg zagen we diverse Masai rondtrekken met grote groepen vee. Seif gaf aan dat je de rijkdom van een Masai familie kan beoordelen op basis van de grootte van de veestapel. We zagen ook enkele jonge Masai rondlopen in zwarte klederdracht met beschilderde gezichten. Ik vroeg aan Seif wat dat te betekenen had? De lievelingskleur van de Masai is immers rood? 'That is because of the circumcision period', verklaarde Seif. Hij legde uit dat jonge Masai krijgers vaak tussen hun 13e en 18e levensjaar besneden worden. Pas dan mogen ze zichzelf officieel Masai krijger en man noemen. Seif voegde er aan toe dat de ouders het moment bepalen dat hun kind er klaar voor is. Bovendien moeten de Masai ouders goed gespaard hebben voor de gelegenheid, aangezien de betrokken families vaak een groot feest gegeven ter ere van de besnedenen. Voor de gelegenheid wordt vaak vee geslacht. We passeerden tijdens onze rit ook verschillende kenmerkende Masai dorpjes met huisjes van gevlochten takken en modder. Een intrigerend herdersvolk, die Masai!

Naast de aandacht voor de Masai hadden we onderweg uiteraard ook onze aandacht voor het aanwezige natuurschoon. De absolute 'eyecatchers' waren hierbij waren de Baobab bomen!'We call them upside down trees, because the roots seem to be at the top of the tree', verklaarde Seif.
Ook passeerden we een lokale markt en moesten we met de auto diverse keren door ondiepe riviertjes oversteken. Altijd spannend!

Door alle indrukken onderweg en de gesprekken met Seif waren we bij de ingang van het Tarangire National Park voor we het wisten. Nadat onze gidsen Seif en Jackson wat formaliteiten omtrent vergunningen hadden geregeld en we gezellig als groep hadden geluncht, waren we er klaar voor om de safari van vandaag aan te vangen!
In de tussentijd had ik na het naar binnen werken van mijn lunch bij de ingang van het park al leuke plaatjes kunnen schieten van een paartje knuffelende witkopbuffelwevers. Een aandoenlijk gezicht!

Lisette en ik zaten vandaag wederom in de auto bij de familie Vis. Het duurde niet lang voordat we de eerste mooie dingen zagen. Lisette raakte direct enthousiast bij het zien van gnoes die aan de rand van een plas wilden gaan drinken. Enkele honderden meters verderop zorgden het zien van de eerste olifanten ook voor onvergetelijke moment! Ook zagen we vele roofvogels rondvliegen! Zo zagen we onder andere een 'long-crested eagle', diverse 'bateleur eagles' en een 'african fish eagle'.

Hieronder een impressie van de geschoten plaatjes in het Tarangire National Park:
Dinemellia dinemelli -  white-headed buffalo weaver - witkopbuffelwever
Ze hadden meer oog voor elkaar als voor de fotograaf, dit fraaie koppel witkopbuffelwevers. Een mooie vogel die wel luidruchtig kon zijn, Deze vogel leeft vaak in de nabijheid van de driekleur glansspreeuw.

Equus quagga - steppezebra
Deze zebra stond even leuk voor een kopportretje. We zagen heel veel zebra's gedurende de gamedrives, maar ze gingen nimmer vervelen!

Connochaetes taurinus - wildebeest - blauwe gnoe

Een van de hoogtepunten van de dag, zeker voor Lisette! Het was ook een prachtig gezicht hoe de dieren het water opzochten op het warmste deel van de dag.

Loxodonta africana - african bush elephant - savanneolifant
Wat groot, wat een uitstraling, wat een kracht! Adembenemende dieren. Ze bewegen doorgaans heel   rustig. Het is werkelijk een genot om deze dieren te observeren in hun natuurlijke habitat.

Coracias caudatus - lilac breasted roller - vorkstaartscharrelaar
Een vrij algemene verschijning in de regio, De vogel is vrij algemeen, maar wat een tentoonspreiding van kleurenpracht! Vaak te zien op de uitkijk.

Varanus niloticus - nile monitor lizard - nijlvaraan
Deze prachtige grote nijlvaraan lag te zonnen langs de lang oever van de tarangire rivier. Vanaf de brug kon ik in het voorbij rijden snel een plaatje schieten.

Loxodonta africana - african bush elephant - savanneolifant
 Zo tegen het einde van de gamedrive een olifant op de plaat kunnen zetten met fijn licht en gnoes en  zebra's op de achtergrond is een feest.

Struthio camelus - common ostrich - struisvogel
De snelst rennende vogel ter wereld (+/- 70 km/h). Onderweg naar onze volgende verblijfplaats, de Sangaiwe lodge, zagen we redelijk wat exemplaren van deze imposante vogels.

Baobab boom in landschap
Het was weer een fantastische safaridag! We hebben veel gezien. Op grotere afstand zagen we zelfs onze eerste leeuwen. Het waren twee mannetjes die de schaduw van een boom hadden opgezocht. Lisette en ik hebben genoten van deze dag! Eenmaal aangekomen bij onze lodge in het westen van Tarangire National Park genoten we van het uitzicht voordat we een duik in het zwembad namen! Op de foto zie je alvast een glimp van Lake Manyara, de omgeving van onze volgende gamedrive!

1. Hoi John.

Belevenis om nooit meer te vergeten.
    Super mooi de dieren en super mooie foto's laat je zien.

Groettie van Patricia.

2. Hoi John,
    Wat is dit waanzinnig mooi. Schitterende beelden.
    Dit moet een fantastische belevenis voor je zijn geweest om dit zo te kunnen zien. Een droom voor elke natuurliefhebber. Echt SUPER!!

Groeten, Marco

3. Hoi John,
    Wat ben je snel met je berichten. Ik snap het wel, het is tenslotte een bijzondere ervaring om op safari te gaan en zoveel wild te zien. Het verveelt geen moment, ook al zie je bepaalde dieren voor de zoveelste keer. Thuisgekomen geniet je weer als je je foto's doorkijkt. Een reisdagboek met alle belevenissen en een schat aan foto's, zo beleef je de reis opnieuw. Prachtige beelden heb je kunnen maken.
    Groet, Kees

4. Hey John,

Prachtige platen geschoten. Mijn favoriet de Bijeneter, prachtige plaat.

Groet Wouter.

5. zo'n mooie witkopjes
    en de olifanten, machtig mooi, indrukwekkend
    heel mooie foto's!

6. Fijn dat je zo boeiend kunt schrijven. Zo beleef ik het een beetje mee. Wat een reis. En als je de foto's later terugziet geloof je toch bijna niet dat je daar gewoon stond met dat uitzicht!! Wat een fantastische natuur met al die wilde dieren, kippenvelmomenten! De vorkstaartscharrelaar is ook een juweeltje en een superfoto met dat mooie licht!
    Lekker ....nog vele berichten Tanzania te gaan ;-))