woensdag 10 augustus 2016

Blogbericht 1 Tanzania reis - De aankomst en Arusha National Park

Afgelopen maandag zijn we teruggekomen van een fantastische groepsreis door Tanzania, verzorgd door Matoke tours. Met een groep van 11 personen hebben we 9 safaridagen beleefd in de noordelijke regionen van Tanzania. We bezochten verschillende nationale parken, te weten: Arusha National Park, Tarangire National Park, Lake Manyara National Park, Serengeti National Park en het Ngorongoro Conservation Area. Naast al het 'natuurgeweld' had de reis ook zo zijn culturele aspecten. We bezochten nabij Lake Manyara een Masai dorp en leerden hier veel over de leefwijze en gebruiken van dit bijzondere volk. Ook bezochten we in deze regio het dorpje Mto Wa Mbu, waar we een uitgebreide rondleiding in het dorp kregen per mountainbike waarin veel werd uitgelegd over de lokale bananenplantages. Na de safaridagen vlogen we naar Zanzibar om nog enkele dagen te relaxen aan een bounty strand.

Het was een zeer bijzondere reis met een leuke groep mensen waarover zeer veel te vertellen valt. Ik zal daarom meerdere blogberichten wijden aan deze reis, zodat alle plekken die we hebben aangedaan apart belicht zullen worden.
Dit eerste blogbericht staat in het teken van de aankomst en ons bezoek aan Arusha National Park.

Op 24 juli kwamen we in de ochtend aan op Kilimanjaro airport na een voorspoedige reis. We werden opgepikt door Jackson, een van onze 2 gidsen. Een goedlachse, gezellige, energieke kerel van ergens in de twintig die altijd in was voor een geintje. Na ongeveer een uur lang al rijdend kennis te hebben gemaakt met de 'African massage' (zo duiden de Afrikanen de rij ervaring op de doorgaans hobbelige en onverharde wegen) kwamen we aan bij onze eerste verblijfplaats, de Kiboko lodge. Een prachtige lodge, gelegen aan de voet van een moeras en mount Meru! Vanuit de lucht hadden we onszelf tijdens onze vlucht van Nairobi naar Kilimanjaro airport al vergaapt aan een spectaculair zicht op de mount Kilimanjaro en de mount Meru. Lisette en ik waren de eersten van het reisgezelschap die arriveerden. Zo kregen we de kans om een beetje te acclimatiseren, aangezien het officiële programma pas de volgende ochtend zou starten.

Enigszins geveld door de intensieve nachtvlucht van Schiphol naar Nairobi besloten we om een beetje 'bij te tanken' door een paar uurtjes te gaan slapen. De kiboko lodge maakt deel uit van de Watoto foundation. Deze stichting zet zich in voor kansarme, veelal aan lijm en alcohol verslaafde jongeren in Arusha en omgeving. Zij krijgen een opleiding en een baan. Ze krijgen onder andere taallessen en leren over landbouw. Ze leren een vak en krijgen een baangarantie.  Zodoende wordt de lodge gerund door jonge mensen die allen dit programma hebben doorlopen. Een mooi project! We sliepen tot ergens in het begin van de middag en genoten de rest van de dag van de van de geluiden van het moeras en verkenden de omgeving van de lodge. Ik zag hier ook al enkele leuke vogelsoorten zoals de 'speckled mousebird' (bruine muisvogel) en de 'hunter's sunbird' (hunters honingzuiger).

De volgende ochtend was iedereen gearriveerd en het reisgezelschap compleet. Ingmar, Marian, Stefan, Vincent, Herman, Rubie, Alicia, Marnix en John waren ook aanwezig. De samenstelling betrof een Nederlands gezin van vier personen, een Belgisch gezin van vier personen, een andere John en Lisette en ik. We konden ook direct kennis maken met de andere gids: Seif, een rustige en ervaren gids van ergens achter in de vijftig jaar, die al meer dan dertig jaar in het vak zit en over veel kennis van de flora en fauna in Tanzania beschikt.

Rond 09:00 uur was het na een het ontbijt en een korte briefing door de reisgidsen dan zover, we vertrokken richting Arusha National Park voor onze eerste gamedrive! Op de parkeerplaats wierpen we nog een blik op de beide Toyota landcruisers. Prachtige wagens met een pop-up dak. Geweldige safarivoertuigen. We hadden er zin in!

Arusha National Park is een van de kleinere parken van Noord-Tanzania. Desalniettemin bleek het park genoeg te bieden aan wildlife en prachtige flora. Tijdens onze gamedrive kwamen we fraaie diersoorten tegen. Na het binnenrijden van het gebied kwamen we in de bossages al snel vele apen tegen. De blue monkey's (blauwe meerkatten) en de olive baboons (groene bavianen) waren talrijk. Ook konden we de iets minder algemene black & white colobus monkey's (zwart-witte franje apen) spotten.
Tijdens een kleine pauze hebben we op een prachtig uitkijkpunt over de Ngurdoto krater uitgekeken, een ingestorte vulkaankegel die rijk is aan vruchtbare grond. Deze krater is soortgelijk aan de ngorongoro krater. Het groepsverblijf op dit uitkijkpunt leverde fraaie vergezichten op.
In de iets lager gelegen meer open plekken van het park zagen we onder andere zebra's, giraffen, bosbokken, waterbokken, kirk dikdik's knobbelzwijnen, giraffen en buffels. Qua vogelsoorten konden we onder andere soorten als de heilige ibis, hadada ibis, grauwe buulbuul, vuurvink, grijskop ijsvogel, driekleur glansspreeuw en de baglafecht wever noteren.
En dat is dan alleen nog maar een greep van de soorten die ik heb weten te determineren. Dit is me lang niet bij alle vogelsoorten gelukt, maar we konden uiteraard niet bij elk vogeltje de auto stoppen!

Tragelaphus scriptus - Bushbuck - Bosbok

De bosbok is een fraaie antilope soort die in Arusha National Park de open bosgebieden nabij water verkiest waar voldoende struikgewas staat voor beschutting.

Dit volwassen mannetje van de bosbok heeft een lekker twijgje gevonden aan de voet van het momella meer, waar we ook grote groepen kleine flamingo's zagen.

Kobus ellipsiprymnus - waterbuck - waterbok

Een andere antilopesoort die vrij algemeen in Arusha National Park voorkomt is de waterbok. Net als de bosbok leeft de waterbok graag in de nabijheid van water in open bos.

Phoeniconaias minor - lesser flamingo - kleine flamingo

Prachtig die roze flamingo's die in het momella meer in groten getale aanwezig waren verspreid over verschillende groepen. Dit groepje konden we redelijk dicht benaderen. In de alkalysche momella sodameren gedeien de algensoorten waar de flamingo's van leven.

Giraffa camelopardalis tippelskirchi - masai giraffe

Equus quagga - steppezebra

In de latere middaguren tegen het einde van de gamedrive in Arusha National Park doorkruisten we een vlakte waar we diverse giraffen en zebra's van dichtbij konden bewonderen. De eerste waarnemingen van deze 2 fantastische diersoorten in het wild zijn uiteraard onvergetelijk.

Cercopithecus mitis - blue monkey - blauwe meerkat

Ngurdoto crater view

In de latere middaguren tegen het einde van de gamedrive in Arusha National Park doorkruisten we een vlakte waar we diverse giraffen en zebra's van dichtbij konden bewonderen. Die eerste waarnemingen van deze 2 fantastische diersoorten in het wild zijn uiteraard onvergetelijk.
We zagen een geweldige groene weelde in de krater onder de bewolking die in de ochtend uren rond mount Meru bleef hangen. Het zorgde voor een mysterieus sfeertje.
De eerste dag van het programma is ons uitstekend bevallen. Seif en Jackson lieten ons de mooiste plekjes van het park zien en wisten feilloos waar we welke dieren konden verwachten. Het deed Lisette en mij reikhalzend uitkijken naar wat de volgende bestemming zou brengen: Tarangire National Park, home of the elephants!

Wordt spoedig vervolgd!

1. Hoi John,
    Een eerste kennismaking met Afrika is onvergetelijk. Ik kan me het gevoel nog prima herinneren. Jullie zijn o.a. in Mto Wa Mbu geweest, net als wij. Het is heel bijzonder om daar te fietsen, zoals wij ook gedaan hebben op fietsen van de lokale bevolking. De projecten zijn waardevol, een bezoek aan een bananenplantage heel interessant, net als fietsen door een dorpje van de Masai. De natuur is daar helemaal groots, ik herken alles wat je in heel mooie beelden hier laat zien. En dat allemaal met de Kili op de achtergrond. Ik kan mij goed voorstellen dat het een droomreis was.
    Groet, Kees

2. Hoi John.

Wat heerlijk zo'n mooie reis met de safaridagen.
    Prachtig de dieren, hele mooie foto's heb je gemaakt.
    Super leuk dit te zien.

Groettie van Patricia.

3. Hallo John,
    der erste Teil deiner Reise ist schon mal super geworden, die anderen Teile werde ich nicht verpassen... toller Bericht mit schönen Bildern
    Grüsse Frank

4. dat moet nogal een reis geweest zijn
    prachtig de dieren in hun natuurlijke omgeving

5. Fantastische reis John. Wat heb je een hoop gezien. Prachtig. Je foto's spreken boekdelen.
    Groeten,
    Roos

6. Hoi John,
    Een heerlijk reisverslag en fantastische platen! Dit is wel een droomreis en wat hebben jullie al veel gezien en dat allemaal op de eerste dag! pffft. Adembenemend mooi!
    groetjes,
    Maria

7. Hoi John. Wat een geweldige belevenis moet dit geweest zijn zeg! Ik kom net uit Frankrijk terug, maar dat is toch wel even anders als ik hier zie. Voor fotografie heb je zo te zien heel wat meegemaakt. Mijn reactie zal alleen op deze blog zijn, maar we hebben ze alle 8 inmiddels gelezen en de foto's gezien. Deze zijn erg mooi geworden. Wat een indrukken! Wat ik normaal gesproken op Discovery Channel of Animal Planet zie heb jij in het echt meegemaakt. Een ongelofelijk mooi avontuur. Erg leuk dat je zoiets hebt mee kunnen maken.

Gr. Marianne en René

8. Hoi John. Wat een geweldige belevenis moet dit geweest zijn zeg! Ik kom net uit Frankrijk terug, maar dat is toch wel even anders als ik hier zie. Voor fotografie heb je zo te zien heel wat meegemaakt. Mijn reactie zal alleen op deze blog zijn, maar we hebben ze alle 8 inmiddels gelezen en de foto's gezien. Deze zijn erg mooi geworden. Wat een indrukken! Wat ik normaal gesproken op Discovery Channel of Animal Planet zie heb jij in het echt meegemaakt. Een ongelofelijk mooi avontuur. Erg leuk dat je zoiets hebt mee kunnen maken.