vrijdag 3 juni 2016

Viervlekken in het Kraaienbos

Vanmorgen even gestruind in de graslanden rond het Kraaienbos in Wijngaarden. De lichtomstandigheden waren niet optimaal, maar ik wist dat er goede kans was dat ik libellen aan kon treffen met waterdruppels op de vleugels, zeker gezien de regenval in de streek afgelopen nacht. En zo geschiedde! Al snel had ik mijn eerste viervlek gevonden in de kruidenrijke graslanden bij het Kraaienbos. Een zeer algemene soort, maar dat mag de waardering voor de soort niet beïnvloeden. Prachtsoort binnen de familie van de korenbouten, met prachtig getekende vleugels.
De vliegtijd van de viervlek loopt van april tot en met september. Ze gedijen prima in de hoogveen gebieden van de Alblasserwaard! Zoek ze vooral in de buurt van water.

Onderweg terug naar de auto trof ik ook nog een mooie weidehommel aan tussen de distels.
 Het was weer even geleden dat ik wat aan macrofotografie had gedaan. Ik heb weer met volle teugen genoten van dat struinen, op zoek naar dat kleine spul!
Viervlek - libellula quadrimaculata

Viervlek - libellula quadrimaculata


Viervlek - libellula quadrimaculata

Weidehommel - bombus pratorum

4 opmerkingen:

  1. Hi John,
    Great photos of quadrimacula, one of our most beautiful dragons!
    I love this photo of the bumble bee, it looks so miserable! LOL!
    Enjoy your weekend :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi John,
    Lekker hè, weer eens met de macrolens op pad. Je bent het niet verleerd. Schitterende platen!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pracht foto´s John.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een mooie kleuren heeft die libelle
    prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen