woensdag 10 februari 2016

De witoogeend bij een seniorencomplex

Nog nooit eerder kruisten mijn paden met de witoogeend. Ik werd erop geattendeerd door een berichtje van de Natuur- en Vogelwacht Alblasserwaard. Ik pakte in de stromende regende de auto en ging ter plaatse. In een plas naast een seniorencomplex zwom de witoogeend in de kielzog van een aantal wilde eenden, die hem een gevoel van veiligheid gaven ten opzichte van een aantal aanwezige agressieve meerkoeten.
De soort lijkt ietwat op de kuifeend, maar is iets kleiner van stuk, Wat de soort vooral kenmerkt zijn de witte iris en de roodbruine kop, hals en flanken, afstekend tegen een donkere rug.

Het was weer gezellig met een aantal lokale vogelaars! Ik had deze soort nog nooit eerder gezien, dus kon ook weer een 'lifer' bijschrijven.

Witoogeend - aythya nyroca
Witoogeend - aythya nyroca

10 opmerkingen:

  1. Mooi weer een lifer! Maar dan ook gelijk zulke mooie foto's met ook nog prachtige achtergrond...tsst
    heel fraai,
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi John,
    Mooie foto's van deze soort die ik ook nog nooit heb gezien.
    Heel goed gefotografeerd,goed scherp en perfect belicht.
    Ik zie dat jij ook Facebook hebt, maar zie geen enkele foto daar, doe je niets met Facebook???
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Irma. Jawel hoor, ik doe wel wat met facebook, maar deze is afgeschermd. Groetjes John

      Verwijderen
  3. Hoi John.

    Prachtige eend.
    Wat mooi dat je die op de foto kon zetten.
    Hele mooie foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Superb low level images John. A Duck that I have never seen.
    Schitterende low level beelden John. Een eend die ik nog nooit heb gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Twee hele mooie foto's John, waarvan ik de laatste het mooiste vind.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wonderful images from this little duck.
    Best regards and happy wek-end

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldige leuke foto's John.
    Ik kende deze soort ook nog niet maar jij laat gelijk een paar schitterende soorten zien. Heel gaaf .

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie beelden van een mooie vogel John. Ik heb wel van de vogel gehoord maar er nog nooit een gezien.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen