zaterdag 3 oktober 2015

Goudhaantjes zie je zelden alleen in het najaar!

Wat zijn het heerlijke vogeltjes, die goudhaantjes. Een beetje alternatief oogt het wel, die gele hanenkam! De engelsen noemen deze vogel om deze reden 'goldcrest', wat goudkuif betekent.
Het beestje komt wereldwijd voor en kent 14 ondersoorten. Het verspreidingsgebied van de goudhaantjes reikt van Groot Brittanië tot aan Japan. Als broedbiotoop kiest het goudhaantje voor naaldbossen.

In het najaar en winter zijn de goudhaantjes in ons land soms talrijk! Noordelijke populaties vanuit Scandinavië en noordelijker trekken massaal zuidwaarts gedurende de najaarstrek en strijken zo ook massaal neer in bossen en parken in ons land. Dit ongeveer 8 tot 9 cm grote ietwat ronde 'bolletje' is het kleinste zangvogeltje in Europa.
Ik kijk er jaarlijks naar uit dat de goudhaantjes hier in de alblasserwaard neerstrijken aan het begin van de trek in het najaar. Nog voor het meeste blad valt hebben deze vogeltjes hun plekken al ingenomen. De soort beschikt over een grenzeloze energie. Ze zitten werkelijk geen seconde stil en foerageren non-stop, op zoek naar spinnetjes en kleine insecten,

Wil je ze ook vinden bij jou in de buurt? Ga dan eens een stukje wandelen in een parkje of bos en kijk en luister goed. Ze hebben een heel hoog 'mees achtig' roepje. Wees alerter als je een grotere groep pimpelmezen, staartmezen of koolmezen tegenkomt, want de goudhaantjes zoeken graag de gezelschap van mezen! Je ziet ze zelden alleen!

Gisteren had ik het geluk dat een ligusterstruik veel aantrekkingskracht had op insecten en indirect hierdoor dus ook op de aanwezige goudhaantjes. Een exemplaar bleeft een poosje bij deze struik foerageren, waardoor ik dus een aantal fotografiekansen geboden kreeg. Maar dan nog moet je het beestje rap 'volgen' met de camera en snel focussen gezien de snelheid waarmee deze vogeltjes zich verplaatsen. Een goudhaantje scherp op de plaat krijgen is niet zomaar gedaan en kent een hoge moeilijkheidsfactor!

Hier een top 9 van mijn plaatjes die ik gisteren heb geschoten:
goudhaan - regulus regulus

goudhaan - regulus regulus

goudhaan - regulus regulus

goudhaan - regulus regulus

goudhaan - regulus regulus

goudhaan - regulus regulus

goudhaan - regulus regulus

goudhaan - regulus regulus

goudhaan - regulus regulus


Tot het volgende blogbericht maar weer mensen!

13 opmerkingen:

  1. Geweldig mooi John, die zou ik ook wel eens tegen willen komen.ik weet niet wie het echte goudhaantje is ,ik denk deze fotograaaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fantastisch John. Het zijn zulke vluggerds, knap dat je zo'n mooie serie hebt weten te maken. Mooie kleuren ook.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi John,
    je hebt dat kleine, snelle vogeltje er wel heel mooi op gekregen. Knap gedaan en heel leuk om te bekijken.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi John.

    Super zoals je het Goudhaantje op de foto hebt gekregen.
    Mooi vogeltje.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hello John,
    which you have fantastic photographed .. the light is perfect and the sharpness super
    greetings Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi John,
    Echt heel knap dat je dit gelukt is. Ik weet hoe snel ze zijn!!. Prachtige platen, mooi scherp en mooie kleuren.(ft 2, 3, 5, 7 en 9 zijn mijn favorieten)
    Ik zie ze ook bijna ieder jaar bij ons in het wijkpark. Bedankt ook voor je extra informatie, leerzaam!
    Ik ga er ook weer naar uitkijken!
    fijn weekend,
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo John,
    Het is inderdaad een mooi vogeltje en moeilijk op de foto te zetten. Ze zitten nooit stil. Je bent er met deze foto's goed in geslaagd.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi John
    Het is jou ook mooi gelukt , en staan er goed op ze zijn erg bewegelijk, heb je ze voor je lens , zitten ze ineens weer ergens anders , maar ja geduld siert de mens .
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi John,
    Het is mij wel eens gelukt om ze te fotograferen, maar zo goed als jij het gedaan hebt is mij nog niet gelukt.
    Hele fraaie serie. Wie weet brengen de komende maanden nog meer kansen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hola Jhon, que bonitos son los reyezuelos,, unas fotos muy buenas.
    gracias por tus comentarios y un abrazo

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi John,
    deze heb je werkelijk prachtig weten vast te leggen.
    In mijn voortuin stond tot een paar maanden terug een enorme grote en hoge blauwspar. Die hebben we ook bewust laten staan toen we daar 20 jaar terug kwamen wonen. Alle jaren zit er daar een koppeltje goudhaantjes alleen..... ze zijn bijna niet te fotograferen in die donkere takken. Ik heb er wel een aantal maar dat zijn meer bewijsplaatjes.
    wat ik hier zie van jou is echt helemaal geweldig. Klasse!
    Groet,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Pracht foto's van dit mooie vogeltje.
    Een soort die graag voor de lens zou hebben.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat een leuk lief vogeltje
    nog nooit gezien

    BeantwoordenVerwijderen