zondag 21 juni 2015

Zeldzame reiger week!

Het is de week van de zeldzame reigers voor me. Begin van de week geweldig genoten van de woudaap en gisteren een fantastische koereiger (bubulcus ibis) voor mijn lens bijna naast mijn huis in de polder van Alblasserdam. Het is gelijk mijn eerste serie geschoten met mijn 'nieuwe' occasion camera, een Canon eos 7d, die ik via marktplaats op de kop heb weten te tikken. Een extra camera body scheelt in het veld veel lenswisselingen tussen macro en tele!

De koereiger werkte uitstekend mee en bleek redelijk tot goed benaderbaar! Hij voelde zich duidelijk op zijn gemak in gezelschap van een kleine 15 koeien. En als de vogel dan ook nog eens een pad (bufo bufo) vangt, dan kan mijn dag natuurlijk niet meer stuk!
De soort komt oorspronkelijk uit het continent Afrika, waar de vogel algemeen is. De soort heeft zich echter uit eigen initiatief vanaf begin vorige eeuw verspreid en komt nu ook in geheel Amerika en Zuid-West Europa voor. Het eerste broedgeval in Nederland dateert van 1998, in Oostvoorne. De soort nestelt vaak in gezelschap van andere reigersoorten. De koereiger zoekt gedurende de dag graag het gezelschap van groot wild en vee. De grote dieren verjagen insecten, muizen en amfibiën, die dan vervolgens ten prooi vallen aan de koereiger.

Voor de onderstaande foto's ben ik een stukje met mijn camera op een eenpoot statief het weiland ingelopen. De nieuwsgierige koeien bleven dicht in mijn buurt en dus ook het koereigertje. Een schitterende vogel! En de 7d beviel trouwens ook prima!

Bedankt voor jullie reacties op mijn vorige berichten. Tot de volgende keer!

Koereiger - bubulcus ibis

Koereiger - bubulcus ibis

Koereiger - bubulcus ibis

Koereiger - bubulcus ibis

Koereiger - bubulcus ibis

Koereiger - bubulcus ibis

16 opmerkingen:

  1. Wow, awesome shots of the Cattle Egret. It is a beautiful heron!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi John.

    Wat een super foto's heb je gemaakt van de Koereiger.
    Die met het bekkie open is prachtig, maar die met de kikker is helemaal super de luxe.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo John
    Geweldig mooi die koereiger en dat in de Alblasserwaard. Vooral dat zicht onder de koe door is prachtig.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi John,
    Wat een fantastische foto's!!
    Gaaf om die koereiger zo met die kikker te zien. Hele mooie kleuren ook.
    Goed dat de grote koeien zich rustig hielden.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou John je hebt niet zomaar een koereiger neer gezet maar eer een geweldig mooie serie van weten te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie vangst, vooral die met de koe en de kikker zijn geweldig!

    Groet Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop. Je hebt e gelijk jaloersmakende platen mee geschoten!
    tot,
    groetjes
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hello John,
    It must have been fun to shoot this Bulbucus ibis from underthe cows, LOL!
    Lovely and lively photos !!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fantastisch John. Je hebt erg mooie foto's kunnen maken. Ik zag het al helemaal voor me hoe je tussen de koeien schuivend aan het fotograferen was. Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi John,
    Beautiful series of the bubulcus ibis. All perfectly photographed.
    Best regards and happy week!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi John,
    Je mag heel tevreden zijn met deze fraaie platen. Het winterkleed verschilt duidelijk van het winterkleed. Zo ken ik het niet. Ik hoop dat ik nog eens een kans krijg om ze net zo mooi in zomerkleed te fotograferen als jij.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig soort, prachtige foto's ook.
    Die met de kikker in zijn bekkie vind ik het allermooist.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Amazing images John.
    This is yet another bird I have not seen,

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie serie. Deze reiger kende ik niet, maar wat een "plaatje"
    Dan krijg je er ook nog die kikker bij, super mooi. Groet Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goeie dag zeg!
    Ik zit hier echt even een partijtje groen te zijn zeg wow!!!
    Echt geweldig John en die met de kikker zijn ook helemaal fantastisch!
    Ook gefeliciteerd met nieuwe aankoop. Ik heb er ook een aantal en dat werkt een stuk prettiger met footgraferen.

    Groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi John,
    alweer zo'n bijzondere reiger. Prachtige foto's heb je hiervan geschoten. Met kikker is helemaal top.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen