maandag 2 december 2013

De sperweruil in Zwolle

Laat ik allereerst voorop stellen dat ik absoluut geen soortenjager ben. Ik ben zelden bereid om bij een zeldzame waarneming langer dan 1,5 uur in de auto te zitten om een soort bij te kunnen schrijven. Uilen hebben voor mij echter net dat beetje extra en geef zelfs ik toe aan de behoefte door de auto te starten en erop af te gaan! Zeker als het een soort betreft die nog maar 3 keer is gezien in ons land in de afgelopen 100 jaar. Maar het zorgt voor veel opwinding in Zwolle, dat is een ding dat zeker is! Zaterdag werden we 2 keer opgeschrikt door een knal achter ons. Er zijn op de marsweg gedurende de dag 2 ongelukken gebeurd, waarbij 1 ongeluk is opgepikt door de media, zie deze link voor een persbericht van Spits, via RTV Oost. En dat alles omdat automobilisten en motorrijders afgeleid raken door al die gedreven vogelaars langs de weg met die grote teletoeters. Dus niet alleen de vogelaars, maar ook de lokale hulpverleningsdiensten hadden het maar druk met de sperweruil (Surnia ulula).

Om een klein beetje de sfeer aan de lezers mee te geven die niet naar Zwolle zijn afgereisd heb ik hier een klein filmpje:


Gelukkig ben ik er telkens weer in geslaagd om een goede plek in te nemen tussen de menigte voor mijn foto's en hoefde ikzelf niet al te veel moeite te doen om mezelf te manoeuvreren. De mensen die telelenzen in hun bezit hadden met brandpuntsafstanden van 500 mm en meer namen logischerwijs al meer afstand van de vogel, waardoor de groep met kleinere lenzen tot redelijk dichtbij kon naderen. De vogel trok zich weinig van het circus aan.

Tot hier de randverschijnselen en de sfeerimpressies. Vanaf dit moment ga ik in dit bericht aandacht besteden aan de hoofdrolspeler. En wat voor één! Een prachtige soort, die sperweruil! De vogel heeft qua vlucht en lichaamsbouw, zoals de naam al doet vermoeden, veel weg van de sperwer. De sperweruil is een dagactieve uil die gewoon overdag jaagt. Normaliter is de vogel inheems in Noord-Amerika en de noordelijke regionen van Scandinavië en Rusland, waar hij broedt in de taiga bossen. De vogels voeden zich voornamelijk met lemmingen en andere kleine knaagdieren. De reden dat de sperweruil in Nederland is opgedoken weet niemand. Wellicht kan het iets te maken hebben met voedselschaarste in het gebied waar de vogel vandaan komt.

Bij deze de foto's die ik deze dag heb weten te maken:
Sperweruil - Surnia ulula

Sperweruil - Surnia ulula

Sperweruil - Surnia ulula


Sperweruil - Surnia ulula

Sperweruil - Surnia ulula

Sperweruil - Surnia ulula

Sperweruil - Surnia ulula
Sperweruil - Surnia ulula

Het was een geweldige ervaring om deze soort in levende lijve te aanschouwen. Voor mij persoonlijk een van de hoogtepunten van het afgelopen jaar. Het was ook leuk Jo Hermans weer eens te zien (op het laatste moment wegduikend in het filmpje), die de moeite had genomen om vanuit het altijd gezellige Limburg naar Zwolle af te reizen om een glimp van de uil op te vangen. Ik vond de reis zeker de moeite waard, aangezien de kans zeer klein is dat ik deze soort nogmaals kan ontmoeten hier in Nederland, en dat geldt eigenlijk voor heel mijn generatie!

Tot de volgende keer.

15 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het is echt een hele happening maar het is ook een hele bijzondere mooie uil dit is niet niks om dat mee te maken hij staat er ook heel mooi op.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's John!! Ben er ook geweest, erg gaaf en prachtig beest!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd John. Wat een geweldige foto's heb je kunnen maken. Ik had zelf de moed niet om erheen te gaan, ik zag op tegen de drukte. Ik heb hier absoluut in alle rust kunnen genieten van deze reeks.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi John,
    Ik moest de reactie even weghalen vanwege een hinderlijke typefout. Ik ben namelijk in het geheel géén twitcher haha. Hieronder mijn reactie met correctie:
    Wat een feest daar, hè John! Niet te beschrijven, je voelde de adrenaline gewoon van iedereen. En sommigen gingen uit hun dak compleet met vreugdekreet. Ik was er dus ook en ben het helemaal met je eens: Dit zie je wellicht nooit meer, deze schoonheid.
    Ik ben ook geen twitcher, maar deze uil was een uitzondering.Je hebt prachtige foto's gemaakt en het gele blad vind ik ook zo mooi bij die felle gele ogen.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fantastic bird and wonderful shots :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Pracht foto's van de Sperweruil John erg mooi om hem zo te zien.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag John,
    Je hebt ze er fraai opgezet. Was weer een leuk moment, niet alleen om de vogel te fotograferen, maar ook om zoveel vogelaars en twitchers te ontmoeten.
    Gr. André en Muriel

    BeantwoordenVerwijderen
  9. det er en kjempe bra blog! jeg følger !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow.... wat een prachtige foto's heb je van deze mooi en bijzondere uil kunnen maken John.
    Echt geweldige platen en zo mooi van kleur en scherpte. Je filmpje laat ook duidelijk zien hoe bijzonder deze vogel
    in Nederland is want er zijn al heel wat vogelaars die kant opgegaan.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ja super foto's, het is inderdaad een leuke uil...ik ben ook geweest en ging net een blogje over deze bijzondere uil maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie blog, van deze zeldzame vogel!

    Groet, Pieter

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldige foto's. Hopelijk kom tie nog een keer naar de Alblasserwaard ;-) Groet, Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi John, geweldige foto's van deze zeldzame Sperweruil. Prachtig in beeld gebracht.
    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen