woensdag 6 november 2013

De Kleine zilverreiger als vervolg

Vandaag ben ik naar Zeeland geweest. In de kwelder had ik een mooie plek uitgezocht langs het water om onder een camouflagenetje te gaan liggen. Binnen 20 minuten werd ik getrakteerd op het bezoek van maar liefst 3 Kleine zilverreigers!
Na mijn vorige upload over de Grote zilverreiger, is het nu dus de beurt aan de Kleine zilverreiger. Erg leuk om zo de foto's bij elkaar te zien voor de verschillen. Typerend is hierbij de grootte van de vogel (Kleine zilverreiger 55/65 cm - Grote zilverreiger 85/100 cm) en de kleur van de snavel. De Kleine Zilverreiger heeft een donkere snavel, daar waar de kleur van de snavel van de Grote zilverreiger kenmerkend geel is. Bovendien heeft de Kleine zilverreiger enkele langere sierveren op het achterhoofd, deze heeft de Grote zilverreiger niet. Wat de verschillen betreft kan ook nog worden benoemd dat de Kleine zilverreiger gele voeten heeft (zie foto 6), terwijl de poten van de Grote zilverreiger in het geheel donker zijn. Bovendien heeft de Grote zilverreiger een slankere bouw in mijn ogen. Genoeg verschillen dus om deze soorten uit elkaar te houden! De kleine zilverreiger is een  mooie soort die zelden stilstaat tijdens het fourageren. Na een lange afwezigheid is de Kleine zilverreiger sinds 1999 weer als broedvogel actief in ons land. Het is een echte koloniebroeder die zijn nest bouwt in boomtoppen.

Hier de foto's:
Kleine zilverreiger - Egretta garzetta

Kleine zilverreiger - Egretta garzetta

Kleine zilverreiger - Egretta garzetta

Kleine zilverreiger - Egretta garzetta

Kleine zilverreiger - Egretta garzetta


Toen het ging regenen zocht ik al weer snel toevlucht tot mijn auto. Bij een rondje door het gebied kwam ik nabij akkerland tot mijn vreugde ook nog een redelijke groep patrijzen tegen. Ik schat dat het om ongeveer 8 vogels ging. Voordat de groep een voor een opvloog kwam er tot tweemaal toe een exemplaar kortstondig op de wacht staan buiten de vegetatie waar de rest zich had verstopt. De mooiste soort onder de fazantachtigen als je het aan mij vraagt!

Hier 2 foto's van de patrijs:

Patrijs - Perdix perdix

Patrijs - Perdix perdix

13 opmerkingen:

  1. Fraaie serie John!
    De KZR foto's zijn erg mooi qua kleur. Ook de patrijs staat er mooi van dichtbij op.

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi John, ik zie maar zelden Kleine zillies, dus altijd leuk en vooral die gele voeten zijn grappig. Je Patrijs is een erg mooie extra!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is dit mooi John .je hebt de kleine zilverreigers er wel heel mooi opstaan en je patrijzen die zijn bijzonder .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto's heb je kunnen maken John.
    De zilverreiger is super, maar ook de patrijs vind ik geweldig, deze zien je bijna nooit.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow ....
    What a terrific series of photos .... you have a lot of patience,
    to make these gorgeous shots ....
    Best regards, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hele fraaie beelden van deze KZR. blijft altijd een kick als je ze van zo'n mooie afstand kunt vastleggen. Helemaal omdat ze redelijk schuw zijn. Volgens mij ben je wel vergeten om de foto's recht te zetten.

    Gr,
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw mooie beelden laat je zien! De eerste twee foto's vind ik de mindere, qua compositie en storing van de andere twee vogels in de achtergrond. Maar de foto's daarna zijn erg fraai!! Mooi laag standpunt en de achtergrondkleuren geven ook een extraatje! Had je blog nog niet eerder gezien, maar je staat bij mij lijst erin! Miss vind je het leuk om een een keertje een kijkje te nemen bij mijn foto's. Lg, aranka

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Echt hele mooie serie van deze kleine Zilverreiger.
    Bovendien supermooi op de foto gezet. je informatie over de verschillen
    met de grote zilverreiger is heel leerzaam en informatief. Echt leuk om te lezen.
    Zelfs nog een Patrijs als toetje.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig in beeld gebracht John! De kleine zilverreiger is zo leuk om te zien en als je ze dan zo lekker dichtbij kan waarnemen TOP. De Patrijzen zijn een hele leuke bonus Ik ben weg van de soort en ben het helemaal met je eens de mooiste van de fazantachtigen.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat mooi, meerdere kleine zilverreigers en ook nog eens een patrijs.
    Vooral de zilverreiger heb je heel mooi, dat wit vind ik toch altijd lastig te fotograferen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je had een prachtig plekje uitgekozen. Mooi de witte vogels tegen de rode begroeiing. Gagel?
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo John, ik ben nieuw op je blog en je laatste blog belooft veel goeds. Vooral de eerste foto van de Patrijs spreekt mij aan. Betrapt terwijl deze uit de dekking komt, en zo kijkt deze ook.
    Groeten, Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie foto's van de kleine zilver en de patrijs John. Ben benieuwd naar de foto's van de sperweruil. Was sowieso leuk om tussen de enorme massa en met de sperweruil vlakbij een beetje te kletsen over de vogel/foto-ervaringen in het veld.
    Wellicht tot een volgende keer in het veld, hopelijk dan op een mooiere locatie.

    http://www.flickr.com/photos/martijndejong1980

    gr,
    Martijn

    BeantwoordenVerwijderen